Alexander Khmil: Technologie 3D pomagają zwizualizowac kompleksowe informacje

Alexander Khmil: Technologie 3D pomagają zwizualizowac kompleksowe informacje
Alexander Khmil ma 15-letnie doświadczenie w dziedzinie grafiki 3D. Zrealizował wiele projektów związanych z wizualizacjami architektonicznymi, drukiem 3D, skanowaniem, symulacją, AR/VR, inżynierią CAD, obrazowaniem medycznym oraz gamingiem. Obecnie aktywnie integruje rozwiązania 3D z potrzebami różnorodnych branż.

Jak długo związany jesteś z branżą IT? Dlaczego wybrałeś tę ścieżkę kariery?

Pracuję w DataArt od 2 lat i jest to pierwsza firma działająca na tak ogromną skalę, z którą współpracuję.

Posiadasz ponad 15-letnie doświadczenie w grafice 3D. Jak to doświadczenie pomaga ci w zarządzaniu projektami na rzecz klientów?

Przed dołączeniem do DataArt pracowałem w mniejszych firmach, więc bycie Project Managerem jest tutaj zupełnie inne niż w firmach, w których pracowałem do tej pory. Musiałem nauczyć się wielu rzeczy od podstaw, ale moje doświadczenie dało mi solidne podstawy w zakresie relacji pomiędzy ludźmi a komunikacją w biznesie.

Pamiętasz swój pierwszy projekt AR/VR? Co to było?

Oczywiście, to był projekt AR realizowany na potrzeby konwentu w Norwegii. Publiczność widziała rurę, a aplikacja AR powodowała, że mogli zaobserwować olej płynący wewnątrz. Właściwie były 3 rury, więc użytkownicy mogli zaobserwować również różnice w sposobie przepływu pomiędzy nimi.

Jak myślisz, jaka aplikacja przydałaby się na rynku usług turystycznych, ale jeszcze nikt jej nie stworzył?

Nie wiem, czy potrafię odpowiedzieć na to pytanie bez zastanowienia, ale moja wyobraźnia podpowiada mi, że ta aplikacja powinna być dostępna wizualnie i zapewniać perfekcyjną interakcję z użytkownikiem. I myślę, że technologie 3D mogą pomóc osiągnąć ten cel - pomagają zwizualizować kompleksowe informacje i połączyć użytkownika.

Będziesz prelegentem IT NonStop: IT Travel Trends we Wrocławiu. O czym będziesz mówił?

Spróbuję opisać, co dzieje się w świecie grafiki komputerowej, szczególnie 3D, by pokazać, że gwarantują one dostępność, dużo lepiej reprezentują dane niż standardowe obrazy 2D i zdjęcia. Podzielę się swoimi pomysłami na to, gdzie i jak można używać tego podejścia.

Jakie są wiodące technologie używane do renderowania modeli 3D dla aplikacji webowych?

Na wysokim poziomie to Unreal Engine 4 i Unity, używają WebGL w aplikacjach HTML5. Jest również biblioteka three.js, ale to niższa półka niż te wymienione wcześniej.

Jeśli, na przykład, chcemy wymodelować w 3D wnętrze samolotu, jak wiele czasu to zajmie?

To zależy od wielu czynników - może być dostępny do kupienia i jeśli ten akurat model odpowiada wymaganiom, to byłoby dobrze zaoszczędzić zarówno czas i pieniądze. Ale w realnym świecie rzadko się to zdarza, dlatego, że klienci chcą unikalnych treści. Ale odpowiadając bezpośrednio na twoje pytanie - kabina samolotu z detalami takimi jak siedzenia pasażerów to około 80 godzin modelowania, przygotowywania i aplikowania materiałów oraz pracy nad światłem, by dostosować model do silnika 3D.

Bilety na konferencję IT NonStop: IT Travel Trends dostępne są tutaj.