Elena Nikolaeva: Geodane to bardzo szerokie pojęcie

Elena Nikolaeva: Geodane to bardzo szerokie pojęcie
Elena Nikolaeva jest Software Developerem w Booking.com. Kieruje zespołem Geo, który zajmuje się wszelkimi danymi związanymi z lokalizacją w tym serwisie. Jej doświadczenie w branży turystycznej jest bardzo szerokie - na przestrzeni lat zajmowała się, na przykład, oprogramowaniem służącym do tworzenia map. Opowiedziała nam o swoim doświadczeniu i podzieliła się swoim spojrzeniem na technologie w branży turystycznej.

Jak długo jesteś programistką? Dlaczego się na to zdecydowałaś?

Zdecydowałam się na tę ścieżkę kariery, kiedy miałam 3 lata - moja mama również była programistką. Potem chciałam zostać astronautką, ale zmieniłam zdanie jeszcze 500 razy, jak każde dziecko. Dziesięć lat później pierwszy raz w życiu usiadłam przed komputerem i prawie od razu, zaraz po tym, jak nauczyłam się prawidłowo trzymać mysz w dłoni, znowu pomyślałam o programowaniu.

Jak twoje techniczne doświadczenie przekłada się na sposób zarządzania zespołem projektowym?

Nijak. To dwie zupełnie różne sprawy. Prowadzenie zespołu dotyczy ludzi: upewniasz się, że członkowie twojego teamu są produktywni i zadowoleni z tego co robią, konkretnych zadań i współpracy z kolegami. Obecnie zajmuję się dwiema rzeczami na raz - w połowie jestem programistką, piszę kod, doradzam młodszym kolegom, w połowie - jestem team leaderem, rozmawiam z ludźmi i rozwiązuję problemy.

Czy możesz opowiedzieć odrobinę więcej o narzędziach, których używacie w Booking.com do przechowywania i testowania geodanych?

W Booking.com używamy MySQL do przechowywania prawie wszystkich typów danych. Prawdopodobnie mamy największą instalację MySQL na świecie. Geodane, to wszystkie dane związane z lokalizacją, jakie jesteś w stanie sobie wyobrazić. W jakim kraju i mieście jest twój hotel? Jest w centrum czy poza nim? Jakie są najważniejsze charakterystyczne punkty niedaleko? Czy znajdziesz w pobliżu centrum handlowe? Jak daleko masz na plażę? To wszystko to geodane.

Naturalnie, geodane są jednym z najstarszych typów danych w naszej firmie. Z powodów historycznych są przechowywane na 5 lub 6 różnych sposobów, zaimplementowanych przez różnych developerów w ciągu ostatnich 15 lat. By zredukować koszty utrzymania i zmniejszyć stopień skomplikowania, próbujemy skonsolidować to wszystko i stworzyć jedno miejsce, ale nie jest to łatwe. MySQL nie ma jeszcze wszechstronnych możliwości składowania danych, jak Postgre albo MsSQL Server i ich rozszerzenia. Ale nawet jeśli mielibyśmy to do dyspozycji, nie moglibyśmy tego użyć: jest zbyt wolne i nie zadziała na naszą skalę. Musimy przewidywać zapytania z wyprzedzeniem, na przykład - wyliczać i przechowywać wszystkie odległości pomiędzy hotelami a obiektami turystycznymi

Do przeprowadzania testów A/B naszego serwisu mamy własne rozwiązanie, które jest bardzo fajne. Pozwala na ustawienie eksperymentu A/B natychmiast - wystarczy odpalić i obserwować wyniki w czasie rzeczywistym.

Jaka aplikacja związana z turystyką byłaby twoim zdaniem niesamowicie przydatna, ale jeszcze nie ma jej na rynku?

Coś, co pozwala unikać tłumów. Nie wiem, czy to możliwe, ale bardzo ucieszyłoby mnie takie rozwiązanie.

Jesteś prelegentką tegorocznej odsłony konferencji IT NonStop we Wrocławiu. O czym opowiesz?

Tak, dziękuję bardzo za zaproszenie! Jestem bardzo podekscytowana waszą konferencją. Opowiem o tym, czym są geodane (spoiler: to naprawdę ogromna ilość danych!) i o tym, jak się z nimi pracuje od samego początku - od mętnego obrazu do kompletnego zestawu danych. Opowiem także o testach A/B i jak używamy do niego geodanych. I najbardziej interesująca część - co dzieje się po teście A/B? Czy to koniec procesu, czy dopiero początek? Zapraszam na moją prezentację!

Bilety na konferencję IT NonStop: IT Travel Trends dostępne są tutaj.