Tatiana Kharlamova: O trendach technologicznych w obszarze turystyki i przyszłości podróży biznesowych

Tatiana Kharlamova: O trendach technologicznych w obszarze turystyki i przyszłości podróży biznesowych
O trendach technologicznych w branży turystycznej, rozwoju zawodowym i ciekawych projektach IT opowiada Tatiana Kharlamova, która pracuje w DataArt Wrocław na stanowisku Marketing Analyst.

Masz ogromne doświadczenie zawodowe w branży turystycznej. Czy możesz o nim szerzej opowiedzieć?

Oczywiście – podróże to moja pasja, zarówno prywatnie, jak i zawodowo. Moje życie było nierozerwalnie związane z podróżami odkąd byłam dzieckiem. Nie jest więc dziwne, że zdecydowałam się na rozwijać moją karierę właśnie w tym kierunku. Najpierw planowanie podróży biznesowych kadry zarządzającej było tylko częścią moich obowiązków, kiedy pracowałam jako manager (w tym samym czasie zajmowałam się planowaniem i organizacją podróży zagranicznych dla moich przyjaciół i znajomych). Potem zdecydowałam się wejść w temat podróży zorganizowanych głębiej i tak założyłam własną agencję turystyczną. To świetne i nieocenione doświadczenie, które dało mi olbrzymią wiedzę na temat branży. Dzięki temu zrozumiałam również, że technologie są przyszłością sektora turystycznego. Postanowiłam więc poszerzyć swoją wiedzę na temat najnowszych rozwiązań technologicznych, co było kluczowe dla mojego rozwoju zawodowego i spowodowało, że udało mi się osiągnąć sukces w branży. Podjęcie pracy na stanowisku Vendor Managera w firmie IT było więc posunięciem strategicznym, dzięki temu w tej chwili pracując w obszarze usług turystycznych i hotelarskich DataArt mam okazję wnieść do firmy dodatkową wartość, łącząc doświadczenie i wiedzę z rynku turystycznego i technologicznego.

Co należy do twoich obowiązków w DataArt? Jakie są twoje najważniejsze cele zawodowe?

W Travel & Hospitality Practice mamy wypracowane podejście do współpracy z klientami. Zanurzamy się głęboko w charakterystyce rynkowej, biznesie, strategii, celach i wymaganiach technicznych klientów, by być pewnymi, że dostarczamy im najlepsze rozwiązania. Moją rolą jest dostarczanie analiz aktualnych potrzeb rynkowych, konkurencji i możliwych scenariuszy sukcesu klienta. To podejście pomaga zminimalizować ryzyko związane z błędami i brakiem efektywności.

Porozmawiajmy o przyszłości – w jakim kierunku chciałabyś się rozwijać?

Obecnie możemy zaobserwować, na ile efektywnie podejście, które opisywałam wcześniej działa w odniesieniu do dużych klientów i leadów, musimy więc je rozwijać i budować na tej podstawie kompetencje, które pozwolą zapewniać usługi związane z analizą i badaniami, będące nierozerwalnie związane ze sprzedażą i obsługą klienta. Uważam więc, że to jest naturalna droga rozwoju, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że mam już jakieś doświadczenie w firmie.

Jeśli już rozmawiamy o podróżowaniu, jakie jest najbardziej egzotyczne miejsce, które chcesz odwiedzić, albo odwiedziłaś?

Podróżowanie jest dla mnie bardziej doświadczeniem, niż kierunkiem. Można zdobyć najciekawsze i niezapomniane doświadczenia w miejscu, które jest godzinę drogi stąd, albo być totalnie rozczarowanym po spędzeniu tygodnia w ekskluzywnym hotelu na innym kontynencie. Zamiast skupiać się na zwiedzaniu dalekich miejsc, urlopowicze i ja poszukują teraz sposobów na zanurzenie się w kulturach, interakcji z rdzennymi mieszkańcami miejsc i czuciu się kimś więcej niż turystą.

Jesteś prelegentką na tegorocznej konferencji IT NonStop we Wrocławiu – o czym będzie twoja prezentacja? Jakie branżowe trendy technologiczne są obecnie najgorętsze?

Rozwój branży turystycznej w dużym stopniu zależy od nowych technologii, które dziś się pojawiają: AI, uczenia maszynowego, botów, sterowania głosowego. Na konferencji opowiem głównie o trendach technologicznych w branży turystycznej, a właściwie przewidywaniach na 2018 rok. Połączę to z przykładami tego, w jaki sposób firmy związane z turystyką, mogę z tych technologii czerpać korzyści. Odnosząc się do drugiej części pytania – w branży wbrew pozorom jest wiele rzeczy, które są bardziej ekscytujące niż AI i interfejsy człowiek-komputer. Fala AI rozpoczęła się w 2016 roku, by nabrać jeszcze większej siły w roku obecnym. Marki związane z turystyką, które są oparte o bezpośredni kontakt z klientem i linie lotnicze inwestują wiele wysiłku w rozwój rozwiązań związanych z AI i zaawansowanym uczeniem maszynowym. Agencje turystyczne online i dostawcy metadanych wciąż mocno inwestują w szerszy framework i architekturę, która jest w stanie uczyć się jak ludzie, wykorzystując historyczne dane do przewidywania opcji e-commerce. Poza tym, nowe badania przeprowadzone prze DataArt i Phocuswright są dostępne na naszej stronie internetowej - Learning from Your Customers: Smart Machines Have Arrived.

Jaki jest twój pomysł na przydatną aplikację z obszaru turystyki, która byłaby niesamowicie przydatna, ale jeszcze nie istnieje?

To dobre pytanie! Jeśli pozwolisz opowiem nie o aplikacji, ale o tym, jak wyobrażam sobie przyszłość podróży biznesowych. Wyobraź sobie, że dostajesz maila, który dotyczy twojej potencjalnej podróży do Londynu. Kiedy na niego odpowiadasz, system oparty o AI ocenia, czy wycieczka jest potrzebna, czy wystarczy wideokonferencja. Mikroserwisy w twoim kliencie e-mail umieszczą spotkanie w twoim kalendarzy, znajdą najlepszy lot analizując twój profil, poszukają najlepszej oferty na bazie dynamicznego kontraktu z dostawcami usług turystycznych, automatycznie zrobią rezerwację w ramach korzystnych kosztów i odpowiedniej polityki. Twój kalendarz będzie zaktualizowany zgodnie z informacjami na temat podróży, współrzędne trafią do twojego telefonu, a karty lojalnościowe zostaną zasilone. W dniu wyjazdu samochód bezzałogowy zamówiony przez smart asystenta podjedzie pod twój dom, by podwieźć cię na lotnisko. Twoim współpasażerem jest kolega, którego profil w 80% zgadza się z twoim, więc możecie wykorzystać czas podróży na networking. Przy okazji, każdy podróżujący pracownik może być również śledzony w czasie rzeczywistym – w przypadku kolizji managerowie będą niezwłocznie o tym fakcie poinformowani. Kiedy dojedziesz na lotnisko, odprawa będzie automatyczna, karta pokładowa wyląduje w twoim smartfonie, a robot zabierze bagaż. W Londynie, twój wirtualny asystent zarekomenduje na bazie twoich preferencji restaurację, do której możesz zabrać klientów albo kawiarnię, w której możesz wypić poranną kawę. Można używać wirtualnego smart asystenta na każdym etapie podróży. Wszystko jest samoobsługowe. System cały czas śledzi osobę, do której jest przypisany. Wszystkie transakcje są autoryzowane przez blockchain i opłacane za pośrednictwem rozwiązania opartego właśnie o blockchain. Wszystko jest zsynchronizowane i zintegrowane – od początku do końca. A teraz wyobraź sobie, że twoja torba z oboma smartfonami i laptopem zostaje skradziona…