2019 w branży turystycznej – 5 głównych trendów

10 stycznia
2019 w branży turystycznej – 5 głównych trendów
Według ekspertów DataArt, w roku 2019 nowoczesne technologie będą miały kluczowy wpływ na rozwój branży turystycznej.

Postęp będzie napędzany przez rosnące zapotrzebowanie klientów na dostęp do innowacyjnych rozwiązań w trakcie podróży.

Prezentujemy 5 głównych trendów technologicznych, które w tym roku ukształtują branżę:

  1. Sztuczna inteligencja stanie się istotnym narzędziem komunikacji na linii obsługa – klient.
  2. Rozpowszechnienie otwartych API sprawi, że dostawcy usług turystycznych będą mogli tworzyć kompleksowe oferty bez konieczności przebudowywania obecnie używanych systemów.
  3. Augumented Reality przeniesie turystów w docelowe miejsce zanim jeszcze wyjdą z domu.
  4. Nowe technologie pozwolą rozwinąć się usługom opartym na samoobsłudze.
  5. Voice assistant wyjdzie poza obręb inteligentnego domu i trafi do pokoju hotelowego.

1. Sztuczna inteligencja zdobędzie szczyt

Sztuczna inteligencja częściowo zdążyła odmienić oblicze turystyki, jednak ten rok może przynieść prawdziwy przełom, oceniają eksperci DataArt. Technologia pozwali na istotną poprawę jakości obsługi klienta przy zachowaniu obecnego poziomu zatrudnienia. Sztuczna inteligencja stanie się więc ważną częścią branży. Będziemy świadkami licznych debiutów aplikacji i nowych rozwiązań.

Przykładem są chatboty, które perfekcyjnie wpasowują się w potrzeby branży turystycznej. Potrafią pracować jako pomoc w przypadku awarii lub przewodnik turystyczny – 24 godziny dziennie, siedem dni w tygodniu. Z prostszymi pytaniami radzą sobie już teraz, a ich „inteligencja” w przyszłości będzie się tylko rozwijać. Co więcej, internauci zdążyli się przyzwyczaić do ich obecności. Z badania przeprowadzonego przez dostawcę usług e-commerce Retale wynika, że 60% klientów już rozmawiało z chatbotem. Reszta deklaruje, że byłoby to dla nich ciekawe doświadczenie – pod warunkiem, że wcześniej wiedzieliby, kim jest ich rozmówca.

2. Nowe połączenia dzięki otwartym API

Integracja technologiczna stanowiła w ostatnich latach prawdziwe wyzwanie. Uczestnicy rynku mieli trudności z wprowadzaniem nowych rozwiązań, bez konieczności budowy całego systemu od nowa. Dlatego eksperci DataArt oczekują, że 2019 rok będzie stał pod znakiem dalszego rozpowszechnienia otwartych interfejsów API, które ułatwią komunikację i synchronizację pomiędzy pełną gamą systemów technologicznych w branży.

Przykładem są coraz bardziej otwarte systemy rezerwacyjne. Z badań przeprowadzonych przez firmę badawczą Fuel&Flip.to wynika, że turyści korzystają średnio z usług ponad 4 różnych dostawców w trakcie planowania jednego wyjazdu. W przyszłości, wszystkie te usługi będą dostępne w jednym miejscu. Na przykład na stronie internetowej właściciela hotelu, która oprócz rezerwacji pokoju, równocześnie zaoferuje wynajem samochodu i bilet do lokalnego muzeum.

3. Przewodnik w rozszerzonej rzeczywistości

Eksperci DataArt przewidują również wzmożone wykorzystanie Augmented Reality – technologii, który łączy świat rzeczywisty ze światem generowanym komputerowo. Technologia AR sprawdzi się nie tylko w lepszej prezentacji oferty, dając klientowi możliwość obejrzenia pokoju hotelowego w 3D. Przykłady jej zastosowania są o wiele bardziej zaawansowane. Niedługo normą staną się interaktywne przewodniki turystyczne, wyświetlające tuż przed naszymi oczami dodatkowe informacje o danym obiekcie, a nawet zaawansowane gry terenowe z udziałem innych osób.

4. Koniec z napiwkami dla room service

Zainteresowanie rozwiązaniami samoobsługowymi rośnie we wszystkich segmentach gospodarki. Branża turystyczna sprosta tej ewolucji, dzięki zastosowaniu rozwiązań technologicznych, które wyeliminują konieczność nawiązania bezpośredniego kontaktu klienta z drugim człowiekiem po stronie dostawcy usług. Korzyści będą po obu stronach – firm turystycznych oraz ich klientów.

Rozwiązania samoobsługowe stają się widoczne w ofertach hoteli. Proponują one aplikacje, które pozwalają dostosować oświetlenie lub zaprogramować porę budzenia bez konieczności rozmowy z recepcją. Przyszłość wygląda o wiele bardziej interesująco, o czym możemy przekonać się już dzisiaj. Jeden z hoteli w amerykańskiej Silicon Valley od 2014 roku w załodze room service „zatrudnia” robota. Jest on wyposażony w kamerę trójwymiarową, WiFi do obsługi windy i dotykowy ekran, na którym klienci mogą wystawić ocenę za jakość obsługi.

5. Smart home w walizce

Obsługa głosowa jest już powszechna w wielu branżach i wszystko wskazuje na to, że rok 2019 przyniesie dalszy jej rozwój w turystyce. Trend będzie wynikał bezpośrednio z popularności idei smart home, która sprawiła, że przyzwyczailiśmy się do wydawania komend głosowych urządzeniom. W efekcie branża hotelarska jest najbardziej naturalnym, następnym krokiem. Tym bardziej, że dzisiejsi klienci oczekują wygodnej i szybkiej obsługi bardziej niż kiedykolwiek w historii.

Kiedy „rozmawiamy” już z urządzeniami w naszych domach, zaczynamy komunikować się w ten sam, doskonale nam znany sposób w podróży. Jeden z amerykańskich hoteli wprowadził do wszystkich pokoi Amazon Echo, za pomocą którego goście mogą sterować oświetleniem lub telewizorem. Pomimo że kojarzymy to urządzenie jako ściśle powiązane z kontem na Amazonie, ten przykład pokazuje, że rozwiązanie może funkcjonować samodzielnie lub w połączeniu z innymi systemami.