8 gier i platform do nauki programowania dla dzieci

18 stycznia
8 gier i platform do nauki programowania dla dzieci
Z pomocą kilkorga kolegów przygotowaliśmy materiał, w którym zebraliśmy platformy do nauki programowania przeznaczone dla dzieci. Dzięki nim, najmłodsi mogą projektować własne gry, tworzyć autorskie światy i przygody, oparte o – na przykład - uniwersum Star Wars czy Minecraft.

LOGO

Logo jest jednym z najstarszych języków programowania stworzonych do uczenia dzieci. Jego początki sięgają 1967 roku, a jego twórcami byli Seymour Papert oraz Idit Harel. To pierwszy język programowania oparty o tzw. grafikę żółwiową, metodę, która później była wykorzystywana nie tylko do celów edukacyjnych, ale również w profesjonalnym projektowaniu graficznym. Użytkownik z pomocą komend kontroluje jednego lub więcej żółwi, które zostawiają za sobą ślady. Celem gry jest stworzenie takich komend, które spowodują, że żółwie stworzą konkretny wzór.

Windows posiada darmowe edukacyjne środowisko programistyczne FMSLogo, które jest powszechnie używane w szkołach na terenie Wielkiej Brytanii i Australii. Dla Max OS stworzono natomiast darmowy, dedykowany program ACSLogo.

SCRATCH

Scratch to popularny program wykorzystywany do uczenia najmłodszych programowania. Jest przetłumaczony na 50 języków. Bazuje na języku logo i Lego Constructor. Za jego pomocą można tworzyć kreskówki i proste flashowe gry 2D. Gotowe postacie są dostępne z poziomu menu, można je również edytować. Za pomocą scenariuszy dostępnych w formie układanki, można zaprogramować ruch bohaterów i mowę, zmienić ich wygląd, reakcje na czynności wykonywane przez użytkownika oraz skonfigurować inne parametry. Aktualna wersja jest dostępna online, bazuje na Adobe Flash Player, który jest darmowy. Na oficjalnej stronie Scratcha dostępna jest informacja, że program został stworzony dla osób w wieku 8-16 lat, ale doświadczenie podpowiada, że zarówno starsi, jak i młodsi entuzjaści programowania (pod opieką rodziców) mogą z powodzeniem z niego skorzystać.

CARGO-BOT

Cargo-Bot to pierwsza gra stworzona całkowicie za pomocą iPada. Celem gry jest zaprogramowanie dźwigu w taki sposób, by ułożył kontenery w odpowiedniej kolejności. Zamiast kodu, używane są tu bloki odpowiadające konkretnym akcjom. Bloki te należy ułożyć w odpowiedniej sekwencji, by dźwig wykonał wybrane akcje w danej kolejności. Celem gry jest zaprogramowanie dźwigu z użyciem jak najmniejszej liczby bloków. Gra napisana jest w języku angielskim i przeznaczona dla dzieci do 11 roku życia.

CODE BUILDER FOR MINECRAFT

Code Builder pozwala na napisanie modyfikacji do Minecrafta – zmianę otoczenia, pory dnia, zaplanowanie konkretnych akcji dla postaci, itd. Menu aplikacji oferuje 3 edytory – MakeCode (wbudowany), Scratch (aplikacja webowa) i Tynker (posiada bibliotekę gotowych skryptów). Aplikacja jest częścią programu Minecraft: Education, trzeba się więc najpierw zarejestrować, a następnie pobrać Minecraft: Education Edition oraz Code Builder. Wersja demonstracyjna aplikacji jest dostępna w języku angielskim.

BLOCKLY GAMES FROM GOOGLE

Blockly to biblioteka Google, która pozwala tworzyć aplikacje webowe i mobilne (na system Android) z gotowych bloków. Developerzy stworzyli serię gier dla dzieci, która pozwala najmłodszym krok po kroku zgłębić budowę biblioteki. Każda gra uczy innych zasad – jak ustawić konkretny kolor, stworzyć obiekt w danym kształcie, wprawić obiekt w ruch, zareagować na ruch innych obiektów, itd. Program składa się z bloków odpowiedzialnych za poszczególne funkcje, użytkownik jest również w stanie zobaczyć, jak poszczególne elementy wyglądają w JavaScript. Każda gra ma 10 poziomów. W Pond Tutor, na przykład, po przejściu jednego z poziomów trzeba powtórzyć go z użyciem JS. Ostatni poziom gry to bitwa kaczek w stawie – zadaniem użytkownika jest zaprogramowanie kaczki w taki sposób, by reagowała na inne kaczki, strzelała do nich, i - ostatecznie - wygrała rozgrywkę.

„Blockly to doskonały sposób na rozpoczęcie przygody z programowaniem nawet dla najmłodszych dzieciaków dlatego, że nie wymaga czytania długich zadań i instrukcji. Kiedy pomagasz żółtemu bohaterowi wyjść z labiryntu, tak naprawdę piszesz swój pierwszy kod w JavaScripcie” – Newtonew.com.

TYNKER

Tynker to platforma gamingowa, która pozwala na programowanie robotów oraz tworzenie gier i aplikacji. Można tu również stworzyć autorskie modyfikacje do Minecrafta. Dziecko uczy się programować za pomocą bloków przypisanych do określonych komend, potem przechodzi do JavaScriptu i Pythona. Platforma jest wykorzystywana w 60 tysiącach szkół na całym świecie. Dostęp do wybranych części platformy jest darmowy, twórcy oferują również możliwość wykupienia subskrypcji zawierającej kursy online, kursy na urządzenia mobilne oraz wiele dodatków. Platforma Tynker jest dostępna wyłącznie w języku angielskim.

KODU GAME LAB

Kodu to edytor wizualny Microsoftu, który pozwala na tworzenie trójwymiarowych gier. Użytkownik tworzy świat gier, wprowadza postacie i ustala reguły interakcji z innymi bohaterami oraz przedmiotami. Program jest darmowy i dostępny tylko w języku angielskim.

CODE.ORG

Code.org to organizacja non-profit, której celem jest nauka programowania dzieci i uczniów na całym świecie. Strona projektu oferuje otwarty dostęp do lekcji i kursów związanych z podstawami informatyki i programowania dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Gotowy kod i projekty można opublikować, dyskutować na ich temat i znaleźć osoby chętne do współpracy. Najmłodsi mogą tworzyć tam mody do Minecrafta, gry oparte o Star Wars i inne popularne serie. Projekt jest wspierany przez największe firmy technologiczne, jak Apple i Microsoft. Code.org organizuje również coroczny, krótki program edukacyjny związany z informatyką, zaprojektowany, by zainteresować młodych tą tematyką. Hour of Code został do tej pory zrealizowany w 180 krajach.