Co dalej ze streamingiem?

22 czerwca
Sergey Bludov
Co dalej ze streamingiem?
„Istnieje powód, dla którego muzyka w TV nigdy nie miała się najlepiej. Jest doświadczeniem o charakterze społecznym. Obecnie, kiedy bierni widzowie zamieniają się w aktywnych, którzy czują, że łączy ich więź z innymi ludźmi, możemy stwierdzić, że stworzyliśmy muzyczną społeczność online.” - Allen Sanford, współzałożyciel z CEO LiveList.

Doroczny raport branży muzycznej RIAA 2017 jasno potwierdza, jak istotny dla tego segmentu stał się streaming. Całkowity przychód z muzycznych platform streamingowych wzrósł o 43% do wysokości 5,7 miliarda USD, stanowiąc 65% dochodu branży w minionym roku. Płatne subskrypcje były w 2017 czynnikiem napędzającym ten wzrost.

Wszystkie oczy są skierowane na najgorętsze trendy, co jest więc obecnie powiewem świeżości na rynku streamingu? Streaming wydarzeń na żywo!

Częściowo za sprawą serwisów społecznościowych, ta technologia stała się mainstreamem. Przejście od transmisji rozgrywek sportowych i konferencji prasowych do streamingu podczas koncertów i festiwali to naturalny krok, ponieważ konsumenci coraz częściej chcą uczestniczyć w wydarzeniach tego typu albo w biegu, albo domowym zaciszu. Z jednej strony popularne są Facebook Live, Instagram Live Video, Periscope, YouTube Live i inne tego typu usługi dedykowane użytkownikom indywidualnym, z drugiej - profesjonalne platformy streamingowe video współpracują z liderami rynku muzycznego i muzykami, by ulepszyć doświaczenie użytkownika związane z transmisjami koncertów na żywo. LiveList, Brightcove, DaCast, IBM Cloud Video (wcześniej Ustream), Livestream I inne platformy udowodniły, że technologia ta niesie z sobą szereg korzyści.

Zaangażowanie fanów

Streaming koncertów na żywo dostarcza potężnych możliwości w dziedzinie brandingu i angażowania fanów w branży muzycznej. Wiele platform oferuje szeroki wybór aplikacji do odtwarzania video, dzielenia się treściami w mediach społecznościowych, rozwiązań opartych o API do łatwego osadzania treści w innych kanałach i inne narzędzi pozwalających wykonawcom dotrzeć do kolosalnej liczby odbiorców za pośrednictwem właściwie dowolnego urządzenia podłączonego do Internetu. Streaming video na żywo dosłownie pozwala eliminować fizyczne, geograficzne i techniczne bariery pomiędzy muzykami i fanami.

Ale co zyskają artyści? Obecnie to trasy i koncerty są głównym źródłem dochodu artystów. Ale, zamiast redukować przychód, streaming na żywo pozwala zwiększyć zyski ze sprzedaży biletów na koncerty. Jak pokazują wyniki ankiety przeprowadzonej przez Livestream i New York Magazine 67% publiczności z większą ochotą pojawi się na koncercie, jeśli zainspiruje ich do tego video na żywo.

Analityka danych

Inną potencjalną wartością związaną z transmitowaniem koncertów na żywo zapewnioną przez platformy online jest możliwość zbierania i analizy danych na temat preferencji fanów. Nadawcy mogą zmierzyć wyniki, jakie osiągają ich treści video i dowiedzieć się, jak wielu nowych lub powracających widzów je obejrzało, skąd pochodzą. Mogą również zbierać inne dane, w zależności od platformy. Jeśli podejdziemy do zagadnienia właściwie, taka analityka jest w stanie pozwolić na efektywne planowanie, ulepszony branding i dotarcie do bardziej zaangażowanej publiczności.

Immersive VR

Dodatkowo łączenie wirtualnej rzeczywistości ze streamingiem koncertów na żywo niesie ze sobą potencjał transformacji odczuć konsumentów związanych z muzyką live. Jeden z popularnych festiwali muzycznych – Coachella – eksperymentował już w dziedzinie integracji transmisji 360 i transmisją 2D we współpracy z vantage.tv, pozwalając użytkownikom z łatwością przełączać się pomiędzy 2D i VR. Inny startup, TheWaveVR, streamuje koncerty w VR, oferując interaktywne funkcjonalności jeszcze bardziej angażujące widzów, którzy mają możliwość wirtualnego dotknięcia sprzętu muzycznego, czy zatańczenia w koncertowym otoczeniu.

Jesteśmy zaledwie na początku odkrywania niezliczonych możliwości, jakie streaming koncertów na żywo daje w kontekście zaangażowania fanów i brandingu. Jako że coraz więcej artystów i firm idzie w stronę testowania tego – relatywnie nowego – formatu, możemy się spodziewać całego wachlarza innowacji w miejscu, w którym koncerty na żywo łączą się z cyfrowym światem.