Czy kochasz swój open space? Wyniki ankiety DataArt

13 lutego
Czy kochasz swój open space? Wyniki ankiety DataArt
W tym roku z okazji Walentynek zdecydowaliśmy się podjąć temat relacji ze współpracownikami, sprawdzić, co najbardziej lubią ludzie w naszych biurach i jakie zachowania bywają dla nich irytujące. Przeprowadziliśmy anonimową miniankietę, która spotkała się z niespodziewanym entuzjazmem uczestników: w ciągu kilku dni otrzymaliśmy ponad 400 odpowiedzi. Przejrzeliśmy statystyki, które potwierdziły lub obaliły hipotezy, które przyjęliśmy tworząc pytania. Jak wyglądają wyniki?

Pytanie 1: Znajdujesz się w open space dla 800 osób. Jak się czujesz?

img1

20% osób traktuje wszystkich biurowych sąsiadów z tą samą, niezmienną sympatią. Jest jednak podobna liczba osób, która nie lubi ludzi. 8,5% ankietowanych preferuje pracę z domu i korzysta regularnie z tej możliwości, nie czekając aż team powiększy się do 800 osób. Ale najpopularniejszą odpowiedzią było: “Nie przeszkadzają mi inni”, którą zaznaczyło ponad 30% biorących udział w badaniu.

Najbardziej zaskoczyło nas, że prawie 25% respondentów wpisało własne odpowiedzi, wiele nich wskazało, że drażnią ich głośni koledzy i koleżanki. Niektórzy mają prywatnych antybohaterów: “tylko jedna osoba, która gada ciągle - od bladego świtu do wieczora”. Kilka osób wskazało słuchawki, jako środek zapobiegający frustracji. Ciekawe, jak rozłożyłyby się wyniki, gdybyśmy rzeczywiście mieli team 800 osób w tym samym pomieszczeniu - na ten eksperyment musimy jeszcze chwilę poczekać.

Pytanie 2: Jakie osoby uważasz za szczególnie nieprzyjemne?

Stworzyliśmy listę 14 typów zachowań, które z naszego punktu widzenia są nie do końca odpowiednie i poprosiliśmy ankietowanych o wybranie najwyżej 5 opcji.

img2

Najbardziej niepopularne były osoby, które zbyt często narzekają przy innych na projekt, klienta, managerów i życie w ogóle - to opcja wybrana przez połowę respondentów. 43% osób nie lubi zbyt pewnych siebie, głośnych i ekstrawaganckich współpracowników, 30% irytuje typ “kaznodziei”, który ma rady na każdy temat - oddychania, wychowania dzieci albo udziału w wyborach i wyrzuca je z siebie bez ostrzeżenia. Około 23% badanych wskazało, że irytację wywołuje u nich wyuczona bezradność - osoby, które regularnie zrzucają na innych zadania, z którymi sobie nie radzą; ludzie chwalący się ciągle osiągnięciami, dyplomami i bohaterskim ratowaniem trudnych sytuacji oraz kucharze-amatorzy, którzy nie stosują żadnych zdroworozsądkowych zasad korzystając ze wspólnej kuchni.

Prawie 50 osób wpisało własne odpowiedzi. Wykorzystaliśmy je, by stworzyć listę rad dla osób, które nie chcą przeszkadzać innym:

  • Używaj meeting roomów, kiedy prowadzisz ważną rozmowę i mówisz głośno albo używasz słuchawek, w których nie jesteś w stanie kontrolować własnego głosu.
  • Nie przychodź do biura przeziębiony.
  • Nie dotykaj nieznajomych osób i nie ruszaj rzeczy innych.
  • Nie wtrącaj się w rozmowy w drugim końcu pomieszczenia i powstrzymaj się od przeprowadzania nagłych sesji psychoterapii.

Ku naszemu zaskoczeniu okazało się, że aktywne i denerwujące zachowanie online budzi mniej emocji, niż przewidzieliśmy. Brak dobrych manier w sieciach społecznościowych jest nieakceptowany przez zaledwie 20% ankietowanych.

Niespełna 22% osób nigdy nie traci opanowania i nie pozwala sobie na niepotrzebne nerwy wobec innych. Jedna osoba nie lubi HR managerów, którzy zapraszają do udziału w ankietach, które mają być zabawne, ale wcale nie są. Przepraszamy i pozdrawiamy!

Pytanie 3: Jakie osoby są przez ciebie lubiane? Jakie zachowania cenisz?

W tym pytaniu również ujęliśmy możliwość wybrania do 5 odpowiednich opcji. Najpopularniejsze były zabawne i nietuzinkowe osoby (47%), cierpliwi nauczyciele (45%) i współpracownicy mający ciekawe hobby (41%). Jedna trzecia badanych ceni szczególnie skromne osoby i tych, na których można polegać - obie opcje zostały wskazane przez ok. 33% respondentów. Prawie 30% osób uważa, że współpracownicy z najbliższego otoczenia to dobrzy ludzie, którzy - na szczęście - nie manifestują swej dobroci zbyt nachalnie.

Błyskotliwe i cierpliwe osoby były wskazywane przez osoby, które nie lubią typu narzekającego, który każdą okazję wykorzysta do marudzenia.

Pojawiło się tu mniej własnych odpowiedzi, ale frazą kluczową był “wzajemny szacunek”. Na osobną wzmiankę zasługuje osoba, która w odpowiedzi na poprzednie pytanie wskazała “ratowników, którzy czują misję doradzania, gdzie powinna, a gdzie nie powinna pływać”. Tutaj też wyraziła do nich niechęć, ale istotne jest, że reszta współpracowników jest w jej mniemaniu wystarczająco w porządku.

Co interesujące, błyskotliwi współpracownicy są lubiani w takim samym stopniu, jak denerwujący są ci ekstrawaganccy. Podejrzewamy, że może tu być mowa o tych samych “sąsiadach”, których trudno ocenić obiektywnie.

Pytanie 4: Co mówią o tobie twoi współpracownicy? Jesteś lubiany czy stanowisz źródło irytacji?

Pytanie wymagające oceny nastawienia współpracowników wobec siebie wymagało własnej odpowiedzi. Ale jeśli pogrupujemy odpowiedzi w 3 kategoriach - pozytywne, negatywne i neutralne, można stwierdzić, że wiele osób podejrzewa, że są lubiane przez innych. Prawie połowa respondentów uważa, że są na tyle uprzejmi, że nie irytują innych. Około 35% wskazuje, że nastawienie otoczenia wobec nich jest neutralne: większość z nich częściej komunikuje się z teamem projektowym niż biurowymi sąsiadami. Około 18% badanych przewiduje, że część współpracowników na nich narzeka - najczęściej przyznają się do skłonności do głośnych rozmów.

img3

- Co myślą o tobie twoi współpracownicy?

- Co to za koleś, który pędzi przez całe biuro na koniu?

To dokładnie przytoczona odpowiedź jednego z naszych ankietowanych.

Można wywnioskować, że w większości oczekujemy od osób pracujących w najbliższym otoczeniu nie tyle podziwu, co zdrowych relacji i wzajemnego szacunku.