LinkedIn specjalistów IT: zadbaj o swój profil

29 lipca
Anastasia Stetsenko
LinkedIn specjalistów IT: zadbaj o swój profil
Kilka tygodni na przełomie wiosny i lata poświęciliśmy na doradztwo w zakresie efektywnego prowadzenia profili w serwisie LinkedIn. Troje specjalistów podzieliło się z kolegami wskazówkami, jak ulepszyć ich profile. Po ponad 70 konsultacjach poznaliśmy typowe błędy i mylne przekonania na temat serwisu. Możemy więc podzielić się garścią przydatnych porad.

Dlaczego potrzebuję profilu w LinkedIn?

Pierwszym krokiem jest zadanie sobie prostego pytania: jaki jest cel mojej obecności na LinkedIn? Szukasz pracy, planujesz zmienić obszar działalności za rok lub dwa, czy po prostu chcesz utrzymać reputację w środowisku zawodowym? Wreszcie - czy używasz serwisu LinkedIn bezpośrednio do rozwiązywania problemów biznesowych i czy za pomocą swojej strony starasz się promować firmę, w której pracujesz? Dla marketera lub osoby rekrutującej employer branding w tej sieci społecznościowej może być podstawowym obowiązkiem. Zawartość Twojego profilu będzie bezpośrednio zależeć od odpowiedzi na te pytania i odpowiednio od twojego pozycjonowania na LinkedIn.

Wybierz zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle profilu

W każdej sieci społecznościowej nienaganny wygląd pomaga zrobić dobre wrażenie. Aspekt wizualny wpływa na pierwsze wrażenie na temat właściciela profilu. A dokładniej, wyjaśnia, w jakim celu użytkownik wykorzystuje dany portal (pamiętasz mem o zdjęciach w czterech różnych mediach społecznościowych?). Zwróć uwagę na zdjęcie, musi to być jakościowy portret. Nie powinno na nim być innych, nawet bliskich ci osób, a ty musisz być rozpoznawalny/-a. Z tego powodu najlepiej unikać zdjęć sprzed kilku lat, nawet jeśli szczególnie lubisz siebie z tego okresu, a także unikać fotografowania się do profilu w ubraniu nadającym się na imprezę. Bardziej sensowne jest wybranie zdjęcia portretowego, na którym wyglądasz naturalnie i neutralnie.

Nie należy również ignorować zdjęcia w tle. Podobnie jak w przypadku zdjęcia profilowego, musisz wybrać grafikę dobrej jakości. To, co dokładnie tam umieścisz, zależy od wybranego przekazu: może to być logo twojego pracodawcy lub grafika ilustrująca obszar twojej działalności. Na przykład: duży samolot może nawiązywać do zdolności do zarządzania obszernymi projektami, a zdjęcie z biura może pokazywać, że pracujesz z pasją i lubisz to, co robisz. Otwiera to szerokie pole do kreatywności. Najważniejsze jest, aby przed przesłaniem zdjęcia ponownie zadać sobie podstawowe pytanie: dlaczego i dla kogo projektuję tę stronę? Jeśli nie masz pojęcia, co umieścić jako okładkę, użyj spokojnego, monochromatycznego zdjęcia.

Wypełnij nagłówek

Znajduje się on tuż pod twoim zdjęciem i jest widoczny w profilu obok imienia i nazwiska, gdy piszesz post lub komentarz. Postaraj się jasno wyjaśnić, czym się zajmujesz, jakie znasz technologie i jakie tematy cię interesują. Jeśli szukasz pracy, powiedz to bezpośrednio: Open for Opportunities as  % Insert_Info% - potencjalny pracodawca natychmiast zobaczy, czego dokładnie szukasz.

Wpisz informacje na swój temat

Rozwiń autoprezentację - ten obszar powinien zawierać szczegóły. Powinien wskazywać, ile lat pracujesz w danej dziedzinie i jakie zajmujesz stanowisko. Jeśli jesteś specjalistą technicznym, dobrą praktyką jest wymienienie umiejętności i konkretnych technologii. HR managerowie wyszukują profile za pomocą, między innymi, słów kluczowych, a LinkedIn jest dobrze indeksowany przez Google (jeśli profil jest otwarty). Jako bonus możesz określić nie tylko swoje umiejętności twarde, ale także miękkie oraz języki, którymi się posługujesz wraz z poziomem biegłości.

Lepiej nie opisywać umiejętności miękkich jednym słowem, spróbuj wyjaśnić, co masz na myśli. Na przykład: „Wiem, jak rozwiązywać problemy oraz jak organizować i zarządzać projektem. Mam doświadczenie w rozwiązywaniu złożonych problemów biznesowych, aby zapewnić doskonałość operacyjną ”.

Jeśli reprezentujesz nie tylko siebie, ale także firmę, opisz krótko, czym się zajmuje i jakie są jej mocne strony. Osoby z DataArt często piszą w swoim profilu coś w rodzaju: „Pracuję w DataArt, globalnej firmie zajmującej się inżynierią oprogramowania, którą wyróżnia unikalne ludzkie podejście do rozwiązywania problemów biznesowych. Jesteśmy zespołem ponad 3000 profesjonalistów z ponad 20 biurami w USA, Europie i Ameryce Łacińskiej. Powraca do nas 95% klientów".

Doświadczenie zawodowe

Ważne jest, aby dokładnie wyjaśnić, co robisz obecnie, co obejmuje twoje dotychczasowe doświadczenie, tj. jakie są twoje obowiązki (pamiętaj o słowach kluczowych) i jakie wyniki udało ci się osiągnąć. Najpierw opowiedz o swojej codziennej pracy, następnie - o tym, co postrzegasz jako sukces i ile twoim zdaniem udało ci się osiągnąć/zrealizować.

 Poniżej znajdziesz przykłady odpowiednie dla takiej listy osiągniętych celów (są w języku angielskim, ponieważ ze względu na uniwersalność przekazu zwykle zalecamy pisanie po angielsku, ale wszystko zależy od tego, do jakich firm i na które rynki kierujesz swoją ofertę):

  • Successfully managed 6 projects: 4 stable and ongoing, 2 already successfully finished, meeting all business milestones.
  • Upgraded the environment and core service.
  • Delivered bot-shop product in telegram what has added one more channel for sales.
  • Re-designed project documents (BRD, FSD) to make them understandable and save the team’s time.

Jeśli zmieniłeś/-aś stanowisko w obecnej firmie, koniecznie zaznacz to w swoim profilu. Taki ruch potwierdzi twoją zdolność do rozwoju bez zmiany pracodawcy, co z oczywistych względów jest dla nich bardzo ważne.

Umiejętności i endorsement

Wypisz umiejętności, które posiadasz, i przypnij trzy najważniejsze z nich do swojego aktualnego stanowiska na górze listy. Następnie poproś współpracowników o “endorsement”: wystarczy, że klikną znak plus obok umiejętności lub zdolności, którą wskazałeś. Wzmacnia to twój profil i udowadnia, że lista umiejętności to nie tylko zbiór przypadkowych słów. Nie wahaj się także potwierdzić umiejętności biznesowych osób, z którymi współpracujesz: wzajemne wsparcie na LinkedIn jest konieczne i ważne.

Rekomendacje

Rekomendacje są ważną częścią twojej zawodowej reputacji. Nic nie ilustruje elementów twojego CV lepiej niż szczere opinie osób, które z tobą pracowały. Pamiętaj, że ważne jest nie tylko otrzymywanie rekomendacji, ale także wystawianie ich kolegom z zachowaniem równowagi „dawaj - bierz”.

Możesz poprosić o rekomendację kolegów na tych samych stanowiskach, podwładnych, przełożonych i klientów. Aby ułatwić osobie napisanie tego tekstu, jako wskazówkę możesz zaproponować pytania tego typu:

  • W jakich warunkach pracowaliście razem (jaki projekt wspólnie robiliście, jakie stanowisko zajmowaliście w tym samym czasie itd.)?
  • Co robiłeś/-aś w tym projekcie (na przykład N brał udział w procesie przedsprzedaży i rozwoju rozwiązania dla wspomnianego projektu i był odpowiedzialny za…)?
  • Dlaczego praca z tobą była pozytywnym doświadczeniem (zapewne konkretna podpowiedź nie w tym przypadku jest na miejscu, wystarczy, że dana osoba odpowie na pytanie, co było szczególnie przyjemne lub przydatne we współpracy z tobą)?

Rekomendacja może wyglądać następująco:

Ania jest moją współpracowniczką i najbardziej niezawodną partnerką w naszych projektach HR od 2 lat. Zajmuje się pełnym cyklem działań HR, ale jej największe doświadczenie to szkolenia i rozwój. Projekt mentoringu pod jej kierownictwem był jednym z najbardziej udanych projektów HR w firmie. Chciałbym też podkreślić jej zdrowy rozsądek, talent analityczny, nieustanny rozwój i opiekuńczość wobec ludzi. Mam nadzieję, że pewnego dnia znów będziemy zespołem.

Krótki link

LinkedIn automatycznie generuje niewygodne i długie adresy URL do stron, ale linki można łatwo skrócić - w menu znajduje się specjalna pozycja, która pozwala skrócić adres URL.

LI img

Miasto zamieszkania

Wydawałoby się to oczywiste. Ale nie każdy wskazuje, w jakim mieście mieszka, a to naprawdę istotne. Georeferencje znacznie zwiększają szanse na znalezienie odpowiedniej oferty pracy.

Widoczność profilu

Po uzupełnieniu profilu upewnij się, że jest on publiczny, czyli widoczny dla użytkowników spoza sieci społecznościowej. LinkedIn jest dobrze indeksowany przez Google, a dostęp do twojej strony poprzez wyszukiwarkę to kolejna szansa, aby zostać zauważonym.

LI img

Profil w LinkedIn to twoja autoprezentacja, która jest zawsze dostępna i może zadziałać w dowolnym momencie. Co sześć miesięcy uważnie przeglądaj profil i staraj się go aktualizować: najprawdopodobniej w tym czasie zakres twoich uprawnień się trochę zmienił, projekt się zakończył, wydana nowa publikacja lub nagle okazało się, że jakaś umiejętność jest bardziej istotna niż wcześniej. Pokaż tę zmianę - profil musi być aktualny i jak najdokładniej cię przedstawiać.