Pierwsze kroki inżyniera QA - poradnik dla początkujących

26 sierpnia
Georgi Stoilkov
Pierwsze kroki inżyniera QA - poradnik dla początkujących
Coraz więcej osób o różnych profesjach decyduje się na wejście do sektora IT. Dla wielu z nich najłatwiejszym i logicznym wyborem jest skupienie się na zapewnieniu jakości. Różne szkoły i organizatorzy kursów stale reklamują swoje usługi, oferując niedrogie szkolenia i certyfikaty w zakresie zapewniania jakości.

Jednak z mojego doświadczenia wynika, że oczekiwania i rzeczywistość nie zawsze się pokrywają, co prowadzi do rozczarowania lub utraty czasu i środków finansowych. Dlatego dobrze jest, aby każdy, kto decyduje się skupić na tym obszarze, zaznajomił się z niektórymi z głównych etapów rozwoju zawodowego, a także miał jasne wyobrażenie o tym, czym właściwie jest QA, czyli testowanie. Oto kilka ważnych szczegółów, przydatnych dla początkujących, którzy zdecydowali postawić krok naprzód i zająć się zapewnieniem jakości:

1. Znalezienie odpowiedniego kursu

Każdy kurs, niezależnie od tego, czy jest prowadzony online, czy offline, jest najważniejszym krokiem. Dzięki takiemu kursowi uzyskasz bazową wiedzę - podstawowe procesy i techniki testowania, wiedzę techniczną z zakresu programowania i baz danych, dokumentację testów i tak dalej. W wielu przypadkach osoby zapisujące się na kurs szybko zdają sobie sprawę, że ten obszar wcale nie jest dla nich, trudno im sobie z tym poradzić lub tracą zainteresowanie tematyką. Dlatego ważne jest, by dobrze określić powody swojej decyzji - czy są to motywy finansowe, chęć zmiany, zainteresowanie technologią lub połączenie tych wszystkich rzeczy.

2. Rozmowa kwalifikacyjna

Po ukończeniu kursu przygotuj się na długi i trudny proces rozmów kwalifikacyjnych. W tym przypadku bardzo ważne jest, aby po kilku nieudanych próbach nie demotywować się i nie poddawać. Jest to całkowicie normalne i nie powinno cię powstrzymywać od dalszych poszukiwań. Podczas rozmowy nie wstydź się i zadaj najważniejsze pytanie: „W jaki sposób Państwa firma mogłaby mi pomóc rozwijać się zawodowo?". Znajdź mentora, któremu możesz zaufać, a podróż stanie się łatwiejsza i bardziej intrygująca.

3. Pierwsza praca lub staż

Zazwyczaj wybór pierwszej pracy lub stażu podejmujemy w oparciu o nazwę firmy, jej wielkość, reputację itp. Ale o wiele ważniejsze jest znalezienie odpowiedniego mentora. W całej swojej karierze zawodowej najlepsze wyniki osiągałem, gdy obok mnie był dobry menadżer, który prowadziłby mnie i popychał we właściwym kierunku oraz stawiał mnie przed nowymi wyzwaniami. Dobry mentor wskaże ci właściwą drogę, ale też wyprowadzi cię ze strefy komfortu, co przyczyni się do twojego rozwoju.

4. Wynagrodzenie - oczekiwania vs rzeczywistość

Ważne jest, aby mieć realistyczne podejście i oczekiwania dotyczące kwestii finansowych. Zaakceptuj tę pierwszą pracę lub staż jako inwestycję we własną przyszłość, to rodzaj kompromisu z uwzględnieniem aspektu finansowego i warunków pracy. Jeśli testowanie interesuję cię tylko dlatego, że plotki mówią o dobrych wynagrodzeniach, pamiętaj, że na początku, zanim zdobędziesz doświadczenie, możesz pracować jako stażysta.

5. Od kontroli jakości do zapewnienia jakości

Po roku lub dwóch latach pracy naturalnie przejdziesz od kontroli jakości do zapewnienia jakości. Chociaż wszystkie szkolenia i kursy mówią o zapewnieniu jakości, prawda jest taka, że nauczą cię kontroli jakości. Niestety, w większości programów szkoleniowych brakuje właściwej definicji „jakości” i sposobu jej zapewnienia. Kursy te są głównie zorientowane technicznie, kładą nacisk na praktyczną stronę testowania oprogramowania (kontrola jakości). Nie ma w tym oczywiście nic złego, ale na późniejszym etapie trzeba rozpocząć transformację w kierunku zapewniania jakości, która jest czymś więcej niż tylko testowaniem oprogramowania.

6. Koncentracja na procesach

Zwykle już po pierwszych dwóch latach doświadczenia zawodowego ludzie zaczynają zadawać sobie pytanie „Czym jest jakość?”. Im większe twoje doświadczenie, tym bardziej zdajesz sobie sprawę, że jakość to nie tylko testowanie lub lista wad. Zaczniesz rozumieć, że jakość to sposób myślenia i czynnik, który wpływa na każdą osobę w organizacji, niezależnie od zajmowanego stanowiska. Rolą specjalisty QA jest upewnienie się, że wszystkie osoby w firmie prawidłowo przestrzegają tego zestawu procesów.

Nie chodzi tylko o procesy związane z testowaniem, ale też o wszystkie procesy wdrażane w firmie: jak są zbierane i zapisywane wymagania biznesowe, jak wygląda proces wdrażania środowiska produkcyjnego, jak powinna wyglądać dobrze napisana instrukcja obsługi itp.

Wszystkie procesy w organizacji mają fundamentalne znaczenie dla jakości i pozwalają uzyskiwać spójne wyniki.

Wskazówka nie bój się prosić o zmianę procesów, jeśli uważasz, że nie przyczyniają się one do uzyskania wysokiej jakości wyników.

7. Budowanie tzw. „nastawienia na jakość”

Jakość jest subiektywna i każda osoba rozumie ją na swój sposób. Chociaż staramy się ocenić jakość za pomocą różnych wskaźników i KPI, czasami klient jest niezadowolony z czegoś takiego, jak na przykład źle napisana instrukcja obsługi. W takim przypadku, mimo że nie ma błędów, klient nadal nie będzie zadowolony.

Dlatego każdy dział kontroli jakości powinien starać się budować tak zwane „nastawienie jakościowe”, zarówno dla siebie, jak i dla całej organizacji. Kiedy zespół zda sobie sprawę, że jakość nie zależy tylko od działu kontroli jakości, ale od wszystkich w zespole, wówczas możliwe staje się opracowanie wysokiej jakości oprogramowania. Jeśli tylko jedna osoba w firmie zaniedbuje jakość (i nie ma znaczenia, czy jest dyrektorem generalnym, analitykiem, programistą, inżynierem QA lub marketingowcem), jakość będzie trudna do osiągnięcia.

KONKLUZJA

Zapewnianie jakości jest moim zawodem od 10 lat i zdecydowanie mogę powiedzieć, że kocham to, co robię. Przez lata zdałem sobie sprawę, że wiedzy technicznej można się nauczyć przy większym wysiłku i zaangażowaniu. Pozwoli ci to łatwo i szybko wejść na pole testów i być w tym dobrym. Jednak budowanie nastawienia na jakość i przejście od kontroli jakości do zapewnienia jakości wymaga przekształcenia pracy w pasję.