Trendy 2016 roku w branży turystycznej

Greg Abbott, starszy wiceprezes ds. turystyki DataArt

Ze względu na to, że w tym roku zaobserwowaliśmy wiele przykładów tego, jak rynek zmieniał się technologicznie, operacyjnie oraz filozoficznie, 2016 rok powinien być niezwykle interesujący. Oto kilka refleksji z powodu zbliżającego się roku.

Konsolidacja

Masowa konsolidacja w branży turystycznej, która rozpoczęła się w 2014 roku, drastycznie przyśpieszyła w tym roku. Firma Sabre Hospitality wykupiła Trust International, a projekt TripAdvisor wchłonął serwis Viator, zapatrując się na sektor wycieczek zorganizowanych. Expedia próbowała wykupić niemal wszystkie projekty związane z rezerwacjami online. Na razie wykupiła Orbitz i HomeAway, ale prawdopodobnie wykupi również inne firmy, jeżeli będzie taka możliwość. Marriott wchłonął serwisy Starwood i Accor, a kupno projektu Fastbooking świadczy o tym, że sieć luksusowych hoteli zamierza skupić się na rozwoju własnej strategii cyfrowej. Wszystkie te wydarzenia pozwalają nam spojrzeć przez kulę magiczną na 2016 rok.

Łańcuch dostaw w branży turystycznej

Pierwszorzędne internetowe biura podroży (OTA) będą nadal trzymały się "pionowej" strategii rozwoju, przemieszczając się w łańcuchu dostaw ze względu na niejasne granice w obszarze dystrybucyjnym. Expedia, PCLN i TRIP obecnie mają MetaSearch, różne OTA i "bezpośrednie" kanały dystrybucji usług hotelarskich. W 2016 roku będziemy świadkami tego, jak w tej branży nacisk z tradycyjnych źródeł dochodów (rezerwacje pokojów, reklama) przesuwa się na źródła alternatywne, w tym rezerwację stolików w restauracji, różne atrakcje turystyczne i wynajem mieszkań w okresie wakacyjnym. Nawet uwzględniając to, że podobne serwisy już istnieją, zobaczymy wyjątkowo kompleksową ofertę, która zapewni lepsze doświadczenia klientom, i to zdecydowanie doprowadzi do wzrostu dochodów. Podróżnicy w tej chwili NIE zastanawiają się na temat zamówienia obiadu w restauracji podczas rezerwacji hotelu lub lotu. Ponadto, w holistycznym środowisku branży turystycznej wkrótce zobaczymy zbieżność wszystkich elementów podróżniczych, i wielcy gracze na rynku będą w stanie zdobywać nowych klientów, oferując im kompleksowe usługi turystyczne.

Branża hotelarska

Duże sieci hotelowe również szukają możliwości, aby zbliżyć się do swoich klientów za pomocą mechanizmu rezerwacji (należy pamiętać, że dostają niewiele szczegółów transakcji, w przypadku gdy rezerwacja odbywa się przez OTA). Nawet gdy wskaźnik przeciętnej ceny noclegu (ADR, czyli Average Daily Rate) przez cały czas jest wysoki, hotele nadal mają do czynienia ze spadkiem, jeżeli chodzi o rezerwację bezpośrednią. Presja od strony Airbnb, HomeAway i innych alternatywnych serwisów, które oferują wynajem pokojów i mieszkań prywatnych, niepokoi branżę hotelarską, ponadto popularność tych kierunków będzie nadal rosła. Dzięki konsolidacji i wyzwaniom w zakresie integracji dla najlepszych biur podróży, wiodące hotele otrzymają możliwość wyróżnienia się, oferując klientom unikatowe i autentyczne doświadczenia podczas pobytu: serwis konsjerżu komórkowego, automatyczne zameldowanie, doświadczenie typu smart/eco-środowisko i usługi pokrewne.

Wynajem mieszkań prywatnych jako alternatywne rozwiązanie

Zarówno dostawcy, jak i agenci, są skupieni obecnie na zagrożeniu ze strony Airbnb (obecnie Airbnb sprzedaje więcej pokoi niż jakakolwiek sieć hotelowa). Biura OTA szybko przeniosły swoje usługi do wynajmy wakacyjnego: na przykład, Expedia wykupiła serwis HomeAway. Serwisy bezpośredniego wynajmu mieszkań prywatnych rozpoczną współpracę z tradycyjnymi kanałami dystrybucji usług hotelarskich, co znacznie wpłynie na sektor podróży służbowych. W tej chwili powstaje nowy sektor – BLeisure, który łączy turystykę biznesową i wypoczynkową, gdyż na początku lub na końcu podróży służbowej możemy trochę odpocząć i zorganizować wycieczkę rekreacyjną. Najlepszy sposób na ułatwienie takiej różnorodnej podróży to wynajem mieszkania prywatnego ze względu na elastyczność tego rozwiązania. Wkrótce więc podróże służbowe będą wyglądały inaczej, a pracownicy zyskają nowe doświadczenie w podróży.

Personalizacja

Personalizacja pozostanie jednym z najbardziej aktualnych tematów w 2016 roku. Jest to jednak nieuchwytny cel. Jest tak, że pomiędzy spersonalizowanymi usługami i usługami natarczywymi przebiega bardzo cienka granica. Firmy, które świadczą spersonalizowane usługi, powinny być bardzo ostrożne, aby mieć pewność, że te usługi nie stały się zbyt nachalne. Większość wielkich firm technologicznych z branży turystycznej traktuje personalizację jako kolejny stopień ewolucji w zakresie komunikacji pomiędzy podróżnikiem i hotelem lub firmą lotniczą. Przedsiębiorstwa, które zarządzają wielką ilością danych, na pewno mają najlepszą szansę na sukcesywne dostarczanie spersonalizowanych usług.

Wielcy gracze

Google, SAP, Oracle i Adobe wydają pieniądze, żeby w 2016 roku osiągnąć udział w rynku na poziomie 3+ miliardów dolarów. Szczególną uwagę należy zwrócić na Google, który dołączył do biznesu hotelarskiego mimo tego, że przedstawiciele znanej korporacji mówili inaczej podczas konferencji PhoCusWright 2015. Niektóre większe firmy, tworzące rozwiązania ERP, takie jak Oracle i SAP, już pracują w sektorze hotelarstwa i turystyki. Niedawno zrozumiały one, że w tej branży są pieniądze i klienci, więc możemy spodziewać aktywnych działań ze strony tych firm.

O DataArt

DataArt jest firmą technologiczno-konsultingową tworzącą rozwiązania end-to-end, od koncepcji i strategii, do projektowania, wdrażania i wsparcia, pomagając klientom z branży usług finansowych, hotelarskich, opieki zdrowotnej, mediów i IoT w osiąganiu ich celów biznesowych. Zakorzeniona w głębokiej wiedzy specjalistycznej i technologicznej, DataArt projektuje nowe produkty, modernizuje systemy korporacyjne i oferuje usługi zarządzania tworzone przez wybitne zespoły programistów w USA, Wielkiej Brytanii, Europie Środkowej i Wschodniej oraz Ameryce Łacińskiej. Jako uznany lider w dziedzinie usług biznesowych i technologicznych, DataArt zdobyła zaufanie wielu wiodących światowych marek i najbardziej wymagających klientów w tym m.in. McGraw-Hill Financial, Coller Capital, BankingUp, Ocado, artnet, Betfair, SkyScanner, Collette Vacations, Booker and Charles River Laboratories.