Trendy w mediach i rozrywce w 2017: streaming

3 stycznia
Sergey Bludov
Trendy w mediach i rozrywce w 2017:  streaming
Patrząc na ostatni rok, można zauważyć jedną, bardzo jasną tendencję: niesamowicie wzrósł potencjał streamingu i tendencja ta będzie widoczna również w roku 2018 i kolejnym. Streaming to główne źródło dochodu zarówno dla muzyki, jak i video – radykalnie zmienia sposób, w jaki ludzie konsumują treści i głęboko zmienia to, jak branża i artyści dostarczają media fanom.

Pobieranie muzyki na nośnikach cyfrowych traci popularność i jest zastępowane przez streaming – łatwo zrozumieć, dlaczego. Za cenę jednego cyfrowego albumu konsumenci mogą uzyskać dostęp do dziesiątek milionów utworów za pośrednictwem serwisów streamingowych. I wielu fanów muzyki decyduje się na tę zmianę – ponad 100 milionów ludzi subskrybuje w tej chwili takie serwisy na całym świecie. Według półrocznego raportu RIAA dotyczącego 2017 roku, branża muzyczna w USA odnotowała 17% wzrost dochodu w pierwszej połowie roku w porównaniu do 2016 i podstawowym powodem tego wzrostu był streaming. O ile całkowity dochód wynosił 3,2 biliona dolarów lub 84% wartości branży, o tyle imponujące 62% pochodziło ze streamingu, sięgając 2,5 biliona dolarów.

Dochody ze streamingu video również rosną w zaskakującym tempie i nic nie wskazuje na to, że miałyby zwolnić. Zgodnie z raportem Research and Markets, dochód ze streamingu video wzrośnie z 30,29 bilionów dolarów w 2016 do niewyobrażalnej wartości 70,5 biliona dolarów w 2021 roku, a użytkownicy będą częściej korzystać z rozwiązań streamingowych. Idąc dalej – OTT odnotuje najwyraźniejszy wzrost rynkowy bazujący na wzrost użytkowania platform cyfrowych do brandingu i marketingu produktów.

Między innymi, siła streamingu napędza dystrybucję cyfrową, stwarzając możliwości dla niezależnych artystów. Świat muzyki niezależnej rozrósł się widocznie na przestrzeni ostatniego roku, ponieważ coraz więcej artystów zamienia wielkie wytwórnie na te niezależne, w których mogą doświadczyć bardziej spersonalizowanej opieki. Ditto Music, firma, która narodziła się w Wielkiej Brytanii, niedawno otworzyła 12 biur na całym świecie, a FUGA – dystrybutor cyfrowy, podpisała umowę z londyńskim Ignition Records, jako następny krok po nawiązaniu współpracy z markami takimi, jak Epitaph Records i Ultra Records. Nawet Google wkracza w branżę muzyczną, inwestując w amerykański startup UnitedMasters, ufundowany przez prezesa Urban Music Interscope Records, Steve’a Stoute’a.

Nie jest zaskoczeniem, że konkurencja na rynku streamingowym wyraźnie rośnie. Jedną z najnowszych historii jest ogłoszenie Disneya, o zakończeniu współpracy z Netflixem na rzecz wypuszczenia na rynek własnego serwisu streamingowego w 2019 roku. Dodatkowo, raporty wskazują, że Disney rozważa zakup akcji 21st Century Fox, w tym studia filmowego Fox i części Hulu, co pozwoli Disneyowi na zwiększenie produkcji i dostarczanie ekskluzywnych treści za pośrednictwem streamingu.

O ile niektórzy są wciąż sceptyczni względem stabilności napływu dolarów streamingowych, wojna o streaming już się toczy, a prawdziwa bitwa właśnie się zaczyna. Firmy próbują zabezpieczyć dominującą pozycję, a technologia staje się najskuteczniejszą bronią w arsenale streamingowym